Tuesday, March 12, 2013

8 Kawah Yang Awesome!!!

mk Kawah Kaali telah dicipta oleh meteorit yang mencapai bumi suatu tempat di antara SM abad ke-4 dan 8. Pada ketinggian km 5-10, meteorit memecah masuk ke keping dan jatuh ke Bumi dalam serpihan. Kawah terbesar adalah kira-kira 110 meter lebar dan 22 meter. Dalam lingkungan 1 kilometer kawah utama terletak 8 kecil kawah yang dicipta semasa pengeboman ini. Hutan keseluruhan pulau Estonia Saaremaa paling berkemungkinan dibakar akibat kesan.Kawah adalah sebahagian daripada banyak mitos cerita dan Estonia. Ia adalah mustahil bahawa Saaremaa adalah Thule pulau legenda, sedangkan nama "Thule" boleh telah disambungkan kepada Tule perkataan Finland ("api").
1m The Lake Lonar di Maharasta, telah ditubuhkan kira-kira 50,000 tahun lalu apabila meteorit melanda permukaan. Tasik air masin yang berkembang dalam pembentukan batu basalt yang terhasil mempunyai diameter purata sebanyak 1.2 kilometer (3900 kaki) dan adalah kira-kira 137 meter (449 kaki) di bawah rim kawah. Banyak kuil-kuil mengelilingi tasik, yang kebanyakannya adalah dalam runtuhan, kecuali sebuah kuil Daityasudan, di pusat bandar Lonar, yang telah dibina pada maruah kemenangan Vishnu atas Lonasur gergasi. Kawah itu sendiri adalah perjalanan yang menyeronokkan dan tumbuh-tumbuhan di sekitarnya adalah merawat untuk pemerhati burung.
klkl Kawah Monturaqui terletak di selatan Salar de Atacama di Chile. Dimensi hadir kawah kira-kira 460 meter (1509 kaki) diameter sebanyak 34 meter (100 kaki) yang mendalam. Kesan mungkin berlaku kira-kira satu juta tahun yang lalu.Kerana keadaan melampau gersang kawasan kawah masih jelas kelihatan. Mengikut saiz dan morfologi, kawah Monturaqui membentangkan banyak persamaan dengan kawah Bonneville di Marikh diterokai oleh rover Spirit pada tahun 2004. Kedua-dua kawah adalah cetek, saiz blok yang diusir berhampiran rim kawah adalah sama, dan kedua-duanya telah dibentuk dalam persekitaran gunung berapi.
yyyy Kawah Tswaing telah dicipta oleh sebuah chondrite atau meteorit berbatu, beberapa meter 30-50 diameter, yang melanda bumi kira-kira 220,000 tahun lalu. Di pusat kawah adalah sebuah tasik kecil yang dipenuhi oleh bunga dan air hujan. Alat batu dari zaman batu menunjukkan bahawa kawah telah kerap dikunjungi oleh orang untuk memburu dan mengumpul garam. Peneroka Eropah menamakan Zoutpan rantau (Salt Pan) manakala puak-puak tempatan Tswana panggil Tswaing rantau yang bermaksud "Tempat Garam".
njnnjn Kawah Pingualuit telah dicipta kira-kira 1.4 juta tahun yang lalu oleh kesan meteorit yang mempunyai kuasa 8500 bom atom Hiroshima bersaiz. Km 3,44 (2.14 batu) diameter kawah naik 160 meter (520 kaki) di atas persekitaran tundra dan 400 meter (1,300 kaki) yang mendalam. Tasik di bahagian bawah kawah mempunyai kedalaman 270 meter (890 kaki) dan mengandungi beberapa air yang paling suci di dunia. Tasik tidak mempunyai teluk atau cawangan jelas, jadi air berkumpul dari hujan dan salji dan hanya hilang melalui penyejatan. Kawah telah ditemui pada tahun 1943, oleh pesawat Tentera Udara AS pada penerbangan meteorologi. Pingualuit bermaksud "di mana tanah naik" dalam bahasa Inuit tempatan
opo Wolfe Creek Crater di Australia telah ditubuhkan oleh meteorit yang terhempas ke bumi 300,000 tahun yang lalu.50,000 itu mempunyai jisim kira-kira 50,000 tan dan meninggalkan kawah kira-kira 875 meter (2870 kaki) diameter.Kawah yang ditinggalkan adalah mungkin kira-kira 120 meter. Lebih 300,000 tahun akan datang angin secara beransur-ansur dipenuhi dengan pasir dan hari ini lantai kawah adalah 60 meter (200 kaki) di bawah rim, yang naik 25 meter di atas tanah padang pasir rata sekitar. Nombor Kecil meteorit besi telah ditemui di sekitar kawah. Kawah ditemui semasa tinjauan udara pada tahun 1947 walaupun Orang asli telah diketahui kawah selama beribu-ribu tahun
yy Barringer Kawah adalah kawah kesan yang paling terkenal dan terbaik dipelihara di Bumi. Kawah dinamakan selepas Daniel Barringer yang pertama untuk mencadangkan bahawa ia telah dihasilkan oleh impak meteorit. Kawah masih milik persendirian oleh keluarga beliau dan juga hanya dikenali sebagai Kawah Meteor atau Kawah Arizona .Mengukur kira-kira 1,200 meter (4,000 kaki) diameter dan 170 meter (570 kaki) yang mendalam, dengan rim 45 meter lebih tinggi pada purata daripada dataran sekitarnya, kawah terletak berhampiran Flagstaff, Arizona. Barringer Kawah telah ditubuhkan kira-kira 40,000 tahun yang lalu oleh kesan meteorit besi, kira-kira 50 meter (54 ela) di seluruh dan berat tan beberapa ratus ribu. Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa meteor melanda pada kelajuan sebanyak 12.8 kilometer sesaat (28600 mph)
y kawah besar untuk memasak gulai,dodol atau apa pun…hanya populer di kawasan nusantara…juga lain lain negara yang mengamalkan masak banyak untuk keramaian

No comments:

Post a Comment