Sunday, June 1, 2014

JAKIM sahkan hari ini tiada DNA babi dalam Cadbury


Jamil Khir berkata hari ini bahawa ujian yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan boleh telah kecacatan. - Fail gambar

BANGI, 2 Jun - Dua kelompok produk coklat Cadbury sebelum ini didapati tercemar dengan DNA babi kini telah diisytiharkan halal bagi kegunaan Islam, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini mengumumkan. 
Datuk Seri Dr Jamil Khir Baharom, menteri yang bertanggungjawab bagi hal ehwal agama Islam, berkata 11 sampel Hazelnut Cadbury Dairy Milk gergasi manisan dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond telah dihantar terus dari kilang ke sebuah makmal khas yang diiktiraf untuk ujian. "Babi DNA tidak dijumpai dalam sampel," katanya kepada pemberita di sini.
Cadbury Malaysia telah di suruh untuk menarik balik dua kelompok produk coklat didapati tercemar dengan DNA babi oleh Kementerian Kesihatan Sabtu lalu.

Tetapi Jamil Khir berkata hari ini bahawa ujian yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan boleh menjadi tidak sempurna jika sampel tidak dibawa terus dari kilang Cadbury. Terdapat kemungkinan bahawa ujian sampel sebelumnya mungkin telah "tercemar", menyebabkan DNA babi dikesan, katanya.
 Menteri itu juga berkata Jakim kini akan mengkaji semula penggantungan halal lebih awal daripada kedua-dua . produk coklat Cadbury berikut hasil keputusan terkini
 - Lihat lebih lagi di :http://www.themalaymailonline.co ... thash.wdsxoyn5.dpuf


(Utusan)Dua coklat Cadbury sah tiada DNA babi

KUALA LUMPUR 2 Jun - Dua sampel produk coklat Cadbury yang diambil terus dari kilang syarikat itu, disahkan tidak mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi (porcine).

Produk berkenaan adalah coklat susu dengan kacang hazel (Cadbury Dairy Milk Hazelnut) dan coklat susu dengan buah badam (Cadbury Dairy Milk Roast Almond).

Perkara itu dimaklumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom hari ini selepas keputusan ujian yang dijalankan Jabatan Kimia terhadap dua sampel coklat berkenaan diterima pagi ini.

"Dua produk itu dikesan tiada DNA babi selepas ujian terhadap sampel dari kumpulan yang sama yang diambil terus dari kilang syarikat itu, dijalankan.

"Keputusan yang dimaklukan Kementerian Kesihatan baru-baru ini mungkin tercemar," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Anugerah Kecemerlangan Ujian Penulisan Kelas KAFA (UPKK) dan Penyerahan Surat Tawaran Geran Tahunan 1Malaysia Development Bhd .(1MDB) - Jakim 2014 di Institut Latihan Islam Malaysia di Bangi hari ini. - UTUSAN ONLINE

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/ ... -babi#ixzz33S3BwBqA
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment