Friday, March 8, 2013

Bangkit!!!

Saya dapati cerita ini dalam "Buku Kebangkitan" oleh Mark Nepo. Mark adalah mangsa kanser yang telah menulis mengenai bagaimana dia terselamat dari trauma besar dalam hidupnya. Walaupun saya tidak menetapkan kepada semua falsafah yang dia telah ditubuhkan, beberapa tulisan dari perjalanannya telah membantu dalam pembelajaran untuk bernafas di tengah-tengah perubahan.
Anak ayam yg dilahirkan
Apabila di tengah-tengah perubahan yang besar, ia adalah berguna untuk ingat bagaimana anak ayam dilahirkan. Dari pandangan anak ayam itu, ia adalah satu perjuangan yang menakutkan.Terkurung dan bergulung di cengkerang gelap, separuh terbentuk, anak ayam makan semua makanan dan membentang kepada kontur cengkerang  Ia mula berasa lapar dan sempit. Akhirnya, anak ayam mula kebuluran dan berasa lemas oleh ruang yang semakin mengecut
Akhirnya, pertumbuhan sendiri mula meretak cengkerang  dan dunia sebagai ayam yang ia tahu  akan datang ke penghujungnya. Langit jatuh. Seperti anak ayam wriggles melalui retak, ia mula untuk makan cengkerang  Pada ketika itu berkembang tetapi rapuh, kelaparan dan sempit, dunia berbuka - anak ayam  berasa seperti ia mati. segala-galanya  telah  jatuh , anak ayam itu dilahirkan. Ia tidak mati, tetapi jatuh ke dalam dunia.
Pelajaran adalah mendalam. Transformasi sentiasa melibatkan dari perkara yang kita telah bergantung padanya, dan kita ditinggalkan dengan perasaan bahawa dunia seperti  akan datang ke penghujungnya, 
Namun anak ayam mengajar kita kebijaksanaan bahawa cara  ketika masih hidup adalah untuk makan cengkerang kita sendiri. Apabila berhadapan dengan perubahan besar dalam diri, dalam hubungan, dalam erti kata kita memanggil - kita entah bagaimana mesti mengambil dalam semua yang telah disertakan kami, dipupuk kita, kita dieram, jadi apabila kehidupan baru adalah di atas kita, yang lama adalah dalam diri kita.
Saya suka gambar ini. Ia indah menggambarkan bahawa apa yang disimpan saya selamat dan dilindungi pada masa lalu adalah terhad dalam khasiat dari dalam. Apa sekali diasuh kehidupan boleh menjadi terlalu mengurung dan membawa kepada lemas. Itu tidak bermakna saya perlu membenci cengkerang walaupun. Seperti anak ayam saya boleh hayati masa lalu dan mencari kekuatan dari bahagian perjalanan saya untuk jalan yang menarik yang membawa ke hadapan!

No comments:

Post a Comment