Tuesday, March 12, 2013

Masjid Djenne Yang Unik

Great Mosque in DjenneMud bricks out to dryDjenne MosqueGreat Mosque, Frejus, France
Masjid Besar Djenne didapati di Djenne, Mali.Masjid dibina di gaya seni bina Sahelian dan ia adalah bangunan terbesar di dunia akan dibina dengan bata lumpur. Masjid yang pertama di laman web ini telah dibina pada abad ke-13 dan bangunan ini telah dibina dalam tahun 1907. Ia juga merupakan salah satu mercu tanda utama di Afrika dan ia juga termasuk dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1998.
Masjid yang pertama di laman web ini telah dibina di antara 1200-1300, beberapa dokumen awal menunjukkan bahawa al-Sadi Tarikh al-Sudan menggambarkan masjid yang dicatatkan dalam abad ke-17. Dokumen ini menggambarkan pembinaan masjid dan bagaimana Sultan Kunburu telah ditukar ke dalam Islam. Pada mulanya sultan membina sebuah masjid dan berisipadu terbentuk dinding ke timur dan kemudian penggantinya telah menambah menara ke masjid.
Struktur masjid telah dibina dalam tahun 1906. Masjid ini dibina di bawah penyeliaan Ismalia Traore dan dinding luar masjid telah dibina serupa dengan dinding yang telah dibina pada abad ke-13. Teres di masjid mempunyai dua makam,
Dinding masjid yang dibina daripada bata lumpur dan disalut dengan plaster lumpur yang menambah kelihatan lancar kepada bangunan. Dinding yang dihiasi dengan batang pokok palma yang dikenali sebagai "toron". Platform masjid ini berukuran kira-kira 75 meter lebar dan ia adalah kira-kira tiga meter tinggi.Masuk ke masjid adalah dari sebelah utara.
Dinding solat menghadap ke arah timur dan ia mempunyai tiga menara besar-besaran. Dinding timur di sini adalah 3 kaki tebal dan ia dibuat lebih kukuh dengan menambah pilasters 18. Dewan solat mempunyai tingkap-tingkap yang tidak teratur yang membolehkan cahaya di dalam dewan.
Pada hari ini, Masjid Besar Djenne adalah destinasi suci untuk ramai orang Islam. Satu pesta tahunan ini diadakan di masjid yang termasuk makanan dan muzik. Di samping perlumbaan diadakan di sini di mana para peserta berjalan dan memanjat di masjid untuk menyampaikan plaster di kawasan yang rosak.
Sebuah replika yang berwarna-merah masjid telah dibina di Fréjus Perancis

Sama rekaan  SURAU UNIK




No comments:

Post a Comment