Wednesday, May 28, 2014

Hukum SEBAT Martabat Syariah

Buat Pengajaran



Jika perogol ini kesan sebatan jika anda di sabit kesalahan..

Pegawai Polis Kena Sebat 6 Kali Di Khalayak Ramai ?




BANDA ACEH – Seorang anggota polis di wilayah Aceh dihukum sebat enam kali di khalayak umum di kawasan masjid di daerah Sabang, kelmarin atas kesalahan berjudi.

Pendakwa raya Darwin berkata pada laporan AP, hukuman ke atas Sarjan Irwanuddin itu adalah yang pertama dikenakan ke atas pihak berkuasa.

Irwanuddin telah didakwa melanggar undang-undang Syariah yang dilaksanakan di wilayah tersebut. -SH



Hukuman sebat martabat syariah

NEGARA pernah dikejutkan dengan berita tiga wanita Islam disebat atas kesalahan melakukan hubungan luar nikah di Penjara Wanita Kajang baru-baru ini. Pasangan lelaki ketiga-tiga wanita terbabit turut disebat di penjara sama. Bagi saya, ia adalah khabar gembira bagi segenap masyarakat Islam yang ingin melihat undang-undang Islam dilaksanakan.

Ia menggambarkan inisiatif kerajaan yang bukan hanya mahu undang-undang sebatan Islam ini hanya tinggal sebagai tulisan malah dipraktikkan. Namun, seperti dijangka muncul beberapa golongan yang menentang keras pelaksanaan sebatan ini atas pelbagai alasan. Mereka mengeluarkan dalil, hujah, fatwa dan pelbagai tanggapan serong terhadap pelaksanaan sebatan syariah ini. Saya merujuk kepada kenyataan akhbar beberapa pihak seperti Sisters-in-Islam (SIS), Awam, Majlis Peguam dan beberapa pihak lain yang mempertikaikan pelaksanaan sebatan syariah ke atas tiga pesalah syariah wanita baru-baru ini. Saya hairan kenapa masih ada golongan yang tidak memahami dwisistem perundangan diamalkan di negara kita.

Malah, bantahan ini menggambarkan seolah-olah apa saja yang dibuat oleh pihak berkuasa berkaitan agama Islam, ada saja yang tidak kena. Perlu ditegaskan sekali lagi di sini bahawa sebatan syariah jauh berbeza daripada sebatan sivil. Sebatan syariah tidak mencederakan mahupun melukakan pesalah berbanding sebatan sivil yang meninggalkan parut dan kesan dalam jangka masa dua tahun.

No comments:

Post a Comment