Saturday, July 12, 2014

Al Quran Yang Ku Fahami


Kitab Allah, diturunkan khusus untuk panduan aku dan bagi panduan umat manusia; 
kepda Tuhan yang aku cintai: 

Aku menangis kerana kecuaian aku menuju kearah kitabMu, untuk tidak membaca ayat-ayat Mu dan membuka lembaran suci Mu, untuk meneliti makna kitabMu, berkuasa dan bergerak, menenangkan dan selesa, penuh dengan pengetahuan dan kebijaksanaan. Aku menangis kerana telah di beri peluang untuk belajar dan memahami kitabMu pada usia yang muda, membaca dan menghafal bahagian yang baik , dan kemudian perlahan-lahan,  Aku membesar ke arah kemerdekaan dan autonomi, setelah menjauhkan diri daripada membaca KitabMu sehingga  tidak lagi menjadi sebahagian daripada rutin aku. Ada sebahagian daripada hati ini merasakan bahawa, setelah dibacakan sekali dalam hidup, 
 perlindungan untuk melindungi, aku telah menerima tugas aku,aku telah diberitakan cukup. 

Tetapi dibulan ini  pertama kali KitabMu diturunkan , ia telah datang lagi. Dan orang orang yang percaya mereka akan meneluarkan KitabMu dari rak buku mereka pada bulan ini, berlumba-lumba untuk menyelesaikan sekali atau dua kali, atau banyak kali lagi, Aku mendapati diri aku kembali kepada Mu. 

Ini Ramadan - bulan al-Quran - Aku bersumpah untuk menetapkan matlamat yang berbeza,berterusan bukan sahaja di bulan ini

Kitab Allah: Ramadan ini, Aku akan membuka hati dan minda ku kepada Mu. Aku akan memikirkan secara mendalam ke atas kata-kata Mu, kata-kata yg bertujuan untuk memikirkan lebih:

 "(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?" [47.24].

Walaupun Aku tidak memahami sepenuhnya bahasa Arab bagi ayat ayat Mu, Aku akan membuka membaca dari kitabMu setiap hari, 

Ramadan ini, Aku akan jatuh cinta dengan Mu. Aku akan berbincang dengan Mu, Kalimah Mu Ya Allah, seperti kata-kata yang bercakap secara khusus kepada aku, membimbing ku untuk apa yang betul dan apa yang salah. Aku tidak akan membaca kitabMu secara pasif. Apabila Allah bercakap Kemuliaan dan tanda-tanda-Nya, aku akan berhenti untuk berfikir. Apabila Allah bercakap Kebawah api neraka dan azab-Nya, aku akan memikirkan diri ku sendiri dan  menangis. Apabila Dia bercakap ganjaran-Nya dan bangsa yang digemari, saya akan rindu untuk menjadi dari orang diberkati dengan memenuhi Nya di dalam syurga. 

Dalam hati aku, aku tahu Al quran adalah buku kegemaran ku, kerana tidak ada kata-kata yang lebih kuat dan indah daripada-Nya. Kerana Al quran adalah kata-kata-Nya. Bagaimana diberkati! Bagaimana diberkati  aku untuk mempunyai akses kepada Mu, satu-satunya buku di muka bumi ini yang mengandungi perkataan yang tidak berubah daripada Ilahi, 'azza wa jall. 

Ramadan ini, Aku akan menghafal daripada kitabMu. Dengan izin Allah, Aku akan kembali ke pertama belajar semula , surah-surah yang aku ingat dari usia muda, tetapi yang telah dibuat untuk pudar dari masa ke masa. Aku akan membaca surah-surah yang baru dihafal dalam solat ku, memperbaharui doa ku dengan ayat-ayat baru dan bukan membaca yang sama pendek, empat atau lima surah aku sering membaca. Ya Allah, terdapat ruang yang luas dan mendalam dalam kitabMu, dan aku mahu mula meneroka khazanah Mu.

Ramadan ini, aku akan meneroka tafseer Nya , penerangan Nya, memahami bahawa terjemahan bahasa  tidak dekat dengan apa yang Allah sebenarnya mengatakan. Di belakang setiap ayat adalah makna yang lebih mendalam, keajaiban. Terdapat  tafseernya seperti  hidup; tetapi jika aku tidak mempunyai pengetahuan kepada apa yang di maksudkan, aku akan menggunakan sepenuhnya sumber yang ada pada ku. aku akan menghabiskan usaha ku dalam usaha untuk mempelajari sebanyak tentang apa yang aku boleh. Aku akan mendengar lebih  mengenai FirmanMu .

Al Quran: This Ramadan, I will make du’aa to Allah to help me understand you, His Book, the way you are meant to be understood. I will ask Him to help me implement your teachings in my life. I have been away for far too long, and the journey back towards you is just beginning. I will ask Allah to forgive me for neglecting you, for not appreciating your beauty and your teachings. I will ask Allah to make you, the Qur’an, my companion in this world and on the Day of Judgment.

I will pray to Allah that beyond Ramadan, I will still be able to push away the laziness and the distractions of this world that grip me. I will ask Allah to make it easy for me to recite, to learn, and to memorize you, to make you always a part of my existence. I will ask Allah to make the Qur’an such a significant part of my life that I am moved by your recitation, that I weep upon hearing you, that you become the most prominent source of guidance and inspiration in my life.

Al Quran: Allah says, in describing you, that you are an honorable, respected, mighty Book [41:41-42]. No matter how long I spend reciting you, your beauty will never fade; and no matter how long I spend studying you, your treasures will never be fully uncovered. And so, to get some small portion of you, something so vast — to be blessed with carrying you in my heart and having my mind begin to comprehend you — I will give myself to you, entirely.

This Ramadan, I will give myself to the Qur’an.

No comments:

Post a Comment